Σάββατο 5 Φεβρουαρίου 2022

Η ΤΡΑΧΑΝΟΠΙΤΑ ΤΗΣ ΓΙΑΓΙΑΣ ΜΟΥ

 Άλλη μια πίτα που μου φέρνει παιδικές θύμησες,την γιαγιά μου να μας περιμένει με την πίτα έτοιμη ζεστή,τραγανή,νόστιμη,με γλυκό σταρένιο τραχανά. Φτιαγμένη με ολόφρεσκα αυγά,χωριάτικα ημέρας,γάλα ολόφρεσκο από την κυρία κατσίκα(έτσι λέγαμε την κατσίκα της γιαγιάς μου στο χωριό),τυρί φέτα σπιτικό από τα χεράκια της γιαγιάς μου και φυσικά ψημένη στο εξωτερικό φούρνο ,στην παραδοσιακή γάστρα  στην αυλή της ..

Οι κοτούλες να τσιμπούν με το ράμφους τους την πρασινάδα, οι γαλοπούλες,ο γάιδαρος και στην συνέχεια αφού ψηθεί η πίτα σειρά είχαν τα ολόφρεσκα καλαμπόκια να ψηθούν στο φούρνο που κρυφοκαίει. Και όσο περιμέναμε να κρυώσει τα ολόφρεσκα αγγουράκια από τον κήπο της ,που έκοβε η γιαγιά μου και μας τα έδινε πλυμένα με την φλούδα,να ξεγελάσουμε την πείνα μας.Η πίτα αυτή έχει και φύλλο χειροποίητο, από τα χεράκια της τα χρυσά.

Έχω δώσει μια ακόμα συνταγή,την Τραχανόπιτα της γιαγιάς Ελένης μια πίτα εύκολη και γρήγορη που γίνετε στο πι και φι ...της τεμπελιάς ...την έλεγε η γιαγιά μου γινόταν γρήγορα μέχρι να ανάψει το παραδοσιακό ξυλόφουρνο ..ήταν έτοιμος ο Τραχανάς φουσκωμένος με το τυρί,μια πλούσια κρέμα,την έριχνε στο λαδωμένο ταψί και αμέσως στο φούρνο ....έτοιμη σε λιγα λεπτά να φαγωθεί ..

Ο τραχανάς,ο γλυκός σταρένιος τραχανάς που χρησιμοποιώ είναι φτιαγμένος από τα χεράκια της μαμάς μου με την μικρή βοήθεια των κοριτσιών μου, Εδώ σας δίνω την συνταγή της .Κάθε καλοκαίρι, μέσα στην ζέστη και φυσικα στην αυλή ,στο πατρικό μου σπίτι,οι γυναίκες του σπιτιού μικρές και μεγάλες βοηθάμε στην κατασκευή του τραχανά,γλυκού σταρένιου αλλά και του ξινού ζυμαρένιου.
Σας έχω την συνταγή της μαμάς μου ,μια συνταγή με σίγουρη επιτυχία.Εδώ 
Αξίζει να την δοκιμάσουμε. 
Σας δινω την συνταγή με τα υλικά για ενα ταψί 38 εκατ .

ΥΛΙΚΑ:
Για την γέμιση:

500ml γάλα 
500ml νερό γιατί ο τραχανάς είναι αρκετά λιπαρός. Ίσως και λίγο παραπάνω (πολλές φορές αμα.δεν έχω όλη την ποσότητα σε γάλα βάζω νεράκι ...)
3 κούπες τραχανά γλυκό σταρένιο
2 αυγά
1/4 κούπα λάδι 
2 κούπες τυρί φέτα τριμμένη με τα χέρια (εγώ βάζω παραπάνω ποσότητα μας αρέσει η φέτα και βάζω πολλές φορές και ότι άλλο τυρί τριμμένο σκληρό και αρμυρό έχω στο ψυγείο μου)
Αλάτι και λίγο πιπέρι

 Για τα φύλλα :
 
700 γρ αλεύρι για όλες τις χρήσεις 
4_5 κουταλιές σούπας λάδι 
2 κουταλιές σούπας τσικουδιά ή ξύδι 
1 κουταλάκι του γλυκού αλάτι 
350 ml χλιαρό νερό ίσως πάρει και λίγο παραπάνω ..ανάλογα το αλεύρι μας 
1/2 κουταλάκι του γλυκου ζάχαρη
4 γρ ξερή μαγιά 
Λάδι για το λάδωμα των φύλλων ενδιάμεσα 

 ΕΚΤΕΛΕΣΗ :
  • Βάζουμε το αλεύρι σε ένα μπολ αφού πρώτα το κοσκινίσουμε, προσθέτουμε το αλάτι, το ελαιόλαδο, την μαγιά,την ζάχαρη, την τσικουδιά και τέλος λίγο χλιαρό νερό (το νερό το προσθέτουμε σταδιακά για να ελέγχουμε την υφή της ζύμης).
  • Ζυμώνουμε τη ζύμη μας μέχρι να γίνει μαλακή και εύπλαστη.
  • Χωρίζουμε τη ζύμη μας 12-15 μπαλάκια.
  • Τα αλείφουμε ελαιόλαδο και τα αφήνουμε να ξεκουραστούν, σκεπασμένα με μια μεμβράνη και μια πετσέτα κουζίνας
  • Την ετοίμασα από το βραδύ και την άφησα στο ψυγείο σε σακουλάκι τροφίμων και το πρωί την άφησα σε  θερμοκρασία δωματίου και μετά την άνοιξα φύλλο με τον πλάστη και την βοήθεια  του νισεστέ με αλεύρι σε συνδυασμό δίνουν ένα τέλειο και τραγανό φύλλο 
Χρησιμοποιούμε όσα θέλουμε 8 κομμάτια ζύμης και το υπόλοιπο ζυμάρι το βάζουμε σε σακούλα τροφίμων και το αποθηκεύουμε στην κατάψυξη για την επόμενη πίτα .

ΕΚΤΕΛΕΣΗ:
Βάζουμε τον τραχανά σε μια κατσαρόλα με το νερό, να ζεσταθούν και να αρχίσει να μαλακώνει ο τραχανος.(η δική μου κουζίνα έχει από 1_9 ..το βάζω στο 3. (αν ο τραχανάς είναι φρέσκος φουσκώνει γρήγορα,αν όμως είναι περσινός θέλει πιο πολύ χρόνο και προσθέτω και λίγο βραστό καυτό νεράκι μισό ποτήρι )
  • Μεταφέρουμε τον φουσκωμένο μας τραχανά σε ένα ταψί που έχουμε λαδώσει και αλευρώσει λίγο,αν είναι πολύ πηχτό το μείγμα του τραχανά προσθέτουμε λίγο γάλα ακόμα ή αν είναι πολύ νερουλό προσθέτουμε λίγο αλεύρι1-2 κουταλιές να κρυώσει .
  • Ρίχνουμε 3_4 κουταλιές λάδι τα χτυπημένα αυγά,το αλάτι,ανάλογα με το πόσο αλμυρό είναι το τυράκι μας,το πιπέρι μας,την φέτα μας τριμμένη και ανακατεύουμε πολύ ελαφρά με το κουτάλι .
  • Προθεραίνουμε το φούρνο μας στους 200 βαθμούς .
  • Ετοιμάζουμε τα φύλλα μας 8 .. τα 3 μεγάλυτερα από την διάμετρο του ταψιού μας και τα υπόλοιπα 5 ίσα με την διάμετρο του ταψιού 
  • Σε ταψί με λαδόκολλα βάζουμε τα τρία πρώτα φύλλα λαδωμένα,πασπαλίζουμε με τυρί φέτα και στην συνέχεια προσθέτουμε ένα ακόμη φύλλο προσθέτουμε τον χυλό με τον τραχανά και το τυρί πασπαλίζουμε πάλι με τυρί φέτα και προσθέτουμε τα  υπόλοιπα 4 φύλλα λαδομένα ,γυρίζουμε τα φύλλα που εξέχουν σε κόθρο και λαδώνουμε κόβουμε την πίτα σε κομμάτια και λαδώνουμε και βρέχουμε με λίγο νερό την πίτα.
  • Ψήνουμε για 45 λεπτά να πάρει χρώμα και μια κρούστα η πιτούλα μας.Όσο ψήνετε την βρέχουμε με λίγο νερό και λάδι .
  • Τα υλικά είναι για ταψί 38 εκατ .




Η παραδοσιακή γάστρα που οι παλιές νοικοκυρές έψηναν τις πίτες του ...η νοστιμιά τους δεν περιγράφετε ..


Ως την επόμενη φορά που θα ετοιμάσουμε μια συνταγή με ζυμαράκι να περνάτε καλά .Αν σας αρέσουν οι συνταγές μου μπορείτε  να με παρακολουθείτε και στη σελίδαFacebook   Πλάθω ζυμαρακια με τα δυο χεράκια για να βλέπετε  τις καινούριες συνταγές

Δεν υπάρχουν σχόλια: